Učitel by měl být především otevřený všemu, co s člověkem a jeho vývojem souvisí. Je pravděpodobné, že tuto otevřenost nezíská v pár seminářích psychologie a didaktiky, souvisí s jeho vlastní osobností. Nelze mu ji tedy naočkovat. Průvodce pro pedagogy je příručkou pro ty otevřené z vás, kteří jste se rozhodli o homosexualitě, stejně jako o spoustě jiných problémech, s dětmi hovořit, objasňovat ji a rozvíjet v nich tolerantnější pojetí světa. Možná budete právě vy první, kterému se student svěří se svou homosexualitou a bude od vás očekávat pomoc. Víte, jak na to?
Většinová část populace by se měla seznámit se základními aspekty tohoto společenského, tedy nikoli jen zdravotnického jevu. Při setkání s homosexuálně orientovanými lidmi či homosexuálním chováním by je ostatní lidé měli hodnotit na základě odborných informací a nikoli předsudků a nesprávných přežívajících mýtů. Ty jsou hlavním zdrojem nepochopení a netolerance.
Homofobie je výraz obsahující předsudky o homosexualitě obecně. Homofobie může být externalizovaná či internalizovaná. Zpravidla se homofobií rozumí její externalizovaná podoba, která se manifestuje v nadávkách, diskriminaci a předsudcích vůči ostatním. Pokud se člověk cítí špatně ohledně své homosexuální orientace, pocitů, fantazií či chování, hovoří se o internalizované homofobii.
Zdařilé dokončení procesu coming out nejen omezí psychopatologické a sociopatologické jevy spjaté s nevyrovnáním a odmítáním své sexuální orientace, jakými jsou deprese, riziko sebevražd, nevhodné sňatky a těhotenství, narušené rodinné vztahy. Vyrovnání se sexuální orientací umožní vytváření plnohodnotného alternativního životního stylu včetně stabilních partnerských vztahů.
Kvalita sexuální výchovy je ovlivněna nejen znalostmi přednášejících, ale také jejich postoji k projednávanému tématu. Někteří lidé ani při dostatečném vzdělání nejsou schopni sexuální výchovu úspěšně vyučovat, protože mají problémy v otevřené komunikaci o sexualitě anebo nemohou pro své předsudky či hluboce zakořeněné postoje přijmout jiné alternativy sexuálního chování a porozumět cítění a potřebám ostatních.
Pod tímto pojmem se skrývají pojmy společenského významu a to homosexuální prostituce a pornografie. Homosexuální prostituce se v ČR rozvíjí především v Praze a velkých městech. Homosexuální prostituti, se kterými se zde setkáváme obvykle pochází z nižších sociálních skupin. K prostituci se dostávají obvykle z problematického rodinného prostředí.
Zachováme-li odhad prevalence homosexuality často zmiňovaná 4 %, musí být všem pedagogům jasné, že i na jejich škole se vyskytuje nějaký mladý gay či lesbička, a to ne jen jeden. Tento mladý člověk si svou orientaci ne vždy plně uvědomuje a připouští.
Vzhledem k tomu, že mnoho lidí bylo vychováváno s představou, že homosexualita je nemoc, deviace, něco špatného; stává se, že člověk, který začne rozpoznávat vlastní homosexualitu, je zpravidla zaplaven pocity méněcennosti a nedostačivosti. Vědomě či nevědomě se může rozhodnout tento aspekt své osobnosti před jinými potlačovat.
Co je to homosexualita? Kolik je homosexuálů? Je homosexualita duševní chorobou? Jak je to s homosexualita a zákony v ČR? Odpovědi na základní otázky.
Během puberty je vhodné informovat o homosexualitě všechny děti. Homosexualita by neměla být pojednána jen jako varianta lidského chování, ale jako prožívání, sebeuvědomování, hledání citových vztahů a životního stylu. Vysvětlení biologických predispozic sexuální orientace může napomoci k přijetí tolerantního a akceptujícího postoje u většiny.
Někdy se může stát to, že hezké přátelství mezi dvěma kluky (či dvěma dívkami) změní svůj charakter. Jeden ze dvojice přizná podstatu svého kamarádství k druhému. Vyjde najevo, že nejde jen o čisté kamarádství. Jde o něco víc. O pravý lidský cit, možná o opravdovou lásku. Vyznání kluka druhému klukovi, vyznání čisté a upřímné. Nezřídka jde o pokus ukončit nešťastné zamilování a ujistit se o citech či necitech druhého.
Jak má pedagog reagovat na to, když se mu žák – žákyně svěří s homosexuální orientací? V první řadě musí zachovat okamžitou diskrétnost takového rozhovoru, nepřizvávat další kolegy k tomuto případu. Respektovat to, že si vybral(a) jeho a udržet tajemství, pokud si to bude přát. Svého svěřence v klidu vyslechněte a važte si důvěry, se kterou se vám svěřuje.
Homosexuální muži jsou v České republice nejvíce zastoupeni mezi známými případy HIV infekce a AIDS. Přestože se jejich podíl na celkovém počtu snižuje, zejména v důsledku nárůstu heterosexuálních přenosů infekce, tak v absolutních číslech zůstává bez výrazných změn. Činí průměrně 12 nových případů HIV pozitivity za rok.
Rádi bychom varovali zainteresované osoby před publikaci, která je právě zasílána na všechny školy v České republice a jmenuje se Terapie homosexuality. Není třeba zdůrazňovat, že se jedná o publikaci poškozující všechny gaye a lesby v ČR, především ty mladé, kteří se mohou domnívat, že s její pomocí vyřeší otázku své vrozené citové orientace.
Asertivita a dovednosti asertivity nepochybně patří mezi významné sociální a komunikativní dovednosti moderní společnosti. Výcvik asertivních dovedností je běžnou součástí vzdělávání manažerů, obchodníků i politiků. Jsem přesvědčen, že asertivita musí být i běžnou součástí výchovných projektů ve škole, tedy i projektu sexuální výchovy.
<< Duben >> | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |