004.cz

Dánská Expedice 2003

Co je to za nápad jezdit v září na sever! Chladno, slunce už nemá sílu, proboha, co tam kdo může chtít. Ale předchozí zkušenosti některých ze členů výpravy byly vynikající, na jaře jsme zamluvili holiday house na ostrově Langeland, mezi Fynem a Sjaelendem. A Langeland je příhodné jméno, ostrov je dlouhý asi 80km a široký kolem deseti. Neobjevené místo, podle průvodce vhodné pro rodiny s dětmi k trávění klidných okamžiků...

dům, pohled od mořeStartujeme večer 5. září, Pardubice - HK - Čelákovice - Praha, team se rozrůstá, až na pumpě kdesi za Prahou jsme kompletní. Dvanáct kluků, tři auta. Noční jízda přes Berlín, svítání v Hamburgu a dopoledne se blížíme k Billundu, první zastávce. Legoland! Ano, posvátné místo mé dětské radosti poznávám coby dospělý, ovšem radost tím nijak netrpí. Miniatury reálných míst na Zemi jsou dokonalé, městečka žijí, stačí pár kroků a člověk je z Washingtonu v Amterdamu nebo Kodani. A spousta atrakcí, bavit se může opravdu kdokoliv, i ten, kdo ty "plastový kostičky nesnášel už jako malej":-)
Po pár hodinách balíme a pokračujeme do Rudkobingu, do jedné z poboček Dancentra, kde už čekají klíče a materiály k domu. Ten je vzdálen už jenom pár kilometrů u městečka Ristinge na západním pobřeží Langelandu. Dům je opravdu povedený, vešlo by se nás tam i víc, vybavení kompletní, nescházejí výdobytky soudobé technické revoluce. Vedle kuchyně s obývacím pokojem je bazén se saunou a výřivkou, kousek dál solárium. A k moři asi 50m po vlastním pozemku.

První den zkoumáme okolí, zámek ValdemarSlot, přístav Svendborg. V pondělí Odense, druhé největší dánské město a centrum Fynu. Všude je pohoda a klid, nízká maximální rychlost se opravdu dodržuje, nikdo nikam nespěchá, jako by zmizela agresivita. Ovšem neradno mluvit německy, naše západní sousedy tam evidentně nemají rádi. Angličtina poslouží mnohem lépe. V Odense je nádherná ZOO, postavená tak, aby co nejvíce připomínala domovské prostředí zvířat v ní žijících. I proto je možné setkat se s tučnáky v zasněžené expozici nebo nevěřícně koukat na kapustňáky ve vlhkém pralese jižní Ameriky.

Vodní hrad Egeskov leží opět na ostrově Fyn a bývá označován jako nejkrásnější svého druhu v Evropě. Součástí jeho parku jsou i rozličná muzea a zábavné atrakce, snaha přilákat návštěvníka je mnohem silnější než u nás. A i tady je možné strávit celé odpoledne bez náznaku nudy.

Kodaň. Vyrážíme ráno, venku prší, tešíme se na přejezd největšího mostu v Evropě, který spojuje Fyn se Sjaelendem, má přes dvacet kilometrů a byl dokončen teprve nedávno - do té doby se přeprava řešila trajekty. V Kodani mizí jinak všudypřítomný klid, přichází hektičnost, ovšem k Praze má ještě daleko. Nalézáme parkhouse, poznávací výprava po Kodani je poznamenána stálým silným deštěm, nakonec vítězí varianta projížďky po městě. Královský zámek, Malá mořská víla, Tivoli, končíme ve státním Podmořském světě s mnoha desítkami aquarií, mapujícími celý svět od teplo-sladkovodních po studeno-mořkých flórách a faunách. Chobotnice, žraloci, murény, mořští koníci. Nic podobného jsem ještě neviděl. V pět zde, jako skoro všude, zavírají, jdeme na večeři a pak se snažíme mapovat gay life ve městě - druhá část expedice už ví co a jak, scházíme se v kavárně/restauraci Oskar. Informace, že ve středu není otevřená žádná diskotéka, nás zarmucuje, ještě se procházíme po městě (přestalo pršet a v zavřeném music shopu vidím Akai AX73, ach..) a pak 250 km do Ristinge. Mimochodem, za ruku se vodící dva kluci nikoho nijak zvlášť nepřekvapí, na venkově se občas někdo ohlédne (turisti:-), ve městech ne. Dánsko přijalo registrované partnerství v roce 1989.
Po návratu se paradoxně rozjíždí nejdelší diskuze za celý pobyt, jdeme spát až ráno. Proto čtvrtek je pohodovější, projíždíme Langeland, z jeho nejsevernějšího bodu je perfektně vidět most, přes který jsme včera jeli, všude jsou památné obětní kameny z 3500 let př.n.l.

Pátek a znovu Odense. Toto město nás uchvátilo, kluci chtěli do ZOO, kde jsme byli předtím jenom s Péťou, my si pro změnu prošli centrum. A večer balící připravy, strategie odjezdu a pokračování, v sobotu do desáté vyklizujeme dům a jedeme do Hamburgu, kde se team rozděluje, část se vrací domů, zbytek má ještě plán. Ale zpět Hamburg. Luxus centra, neskrývané bohatství, obchodní dům přes tři bloky, drahé automobily. Pěkné, ale Dánsko bylo mnohem milejší. Tam bych si dokázal představit existovat, tady ne. Pokračujeme dál, ve Frankfurtu právě probíhá výroční 60. autosalón IAA, další záležitost opředená superlativy - největší, nejvíc novinek, nejvíc návštěvníků. Snažíme se cestou najít hotel, neúspěšně, všechno obsazeno, nakonec parkujeme na neuvěřitelném neplaceném parkovacím místě přímo před veletržním centrem a v autech po čtyřech se snažíme prospat noc tak, abychom nebyli ráno úplně vyřízení. No, vzbudil jsem se asi dvacetkrát, ale šlo to, únava po předchozí cestě pomohla uhasit tu následující.
Ovšem IAA je fantastické. Zkoumání vystavovaných exemplářů automobilů, studie, rarity a do toho tisíce nádherných kluků/mužů, pro každého něco, seriózní čtyřicátník s kravatou a neskrývaným zájmem o Quatroporte nebo klučina se zářivýma očima plnýma dálek u sportovního Meganu. Po poledním se ale výrazně zalidňuje, před námi ještě 700km domů...

Co dodat. Bylo to skvělé, skvělé a skvělé. Rýmu z vodní show sauna>moře>sprcha>bazén určitě vyléčím, 3GB fotek přiblíží atmosféru dokonale a chuť, prožít znovu podobné road movie, zůstává. Díky.

bodyia.

Fotoreportáž:

Celá naše parta, právě v lehkém deštíku ve Svendborgu. To není pohled z věže ani z letadla, to jsou lego kostičky správně poskládané.
Egeskov, vodní hrad. Prý nejkrásnější v Evropě. Večer na pláži u Ristinge.
Slavný most, spojující Fyn a Saelend. Nejvyšší bod mostu je zároveň nejvyšším bodem Dánska:-) Královna je uctívaná, Dánové jsou hrdi na monarchii. Vozový park královny má i svoje SPZky.
Žralok v kodaňském aquariu. Ten mladý muž není v okně, nýbrž na plakátě. Tak se má dělat reklama!
Přístav Lohals na severu Langelandu působil velmi romanticky a byl z něj vidět most o dva řádky výš. Někde cestou u nějakého zámku.
Nejen Holandsko je zemí větrných mlýnů. V Dánsku je razantně střídají větrné elektrárny, původní mlýny slouží jako atrakce. A o kom se mluvívá... elektrárny při západu slunce.
Nejen zásoby omamných látek způsobovaly, že večery byly občas bouřlivé... ... a někdy vrcholily i hromadnou koupelí v nočním moři. V tomto případě byl oblečený fotograf následně hozen do studené vody, zmučen a zahrabán do písku.
Zámek Traekener s monumentální zámeckým parkem... ... skrývajícím mnohá překvapení, z nichž některá se dala využít k uspokojení lidské hravosti.
Lepší místo na parking a přespání ve Frankfurtu aby člověk pohledal. Náš nový kamarád, jmenuje se Asimo a příště pojede s námi. Doufejme, že předseda naší vlády nebude žárlit:-)

Fakta:

Doprava: 20km dlouhý most z Nyborgu do Koskoru stojí 245 DKK/auto/jedna cesta. Cena benzínu je cca 8 DKK, cena nafty se pohybuje mezi od 4,9 do 6,9 DKK, mění se často den ze dne, na dálnicích je stabilní a nedražší. Dálnice jsou bez poplatků, maximální rychlost na nich 110, na okreskách 80 a ve městech 50 km/h. Rychlost se všeobecně dodržuje, policejních hlídek moc vidět není.

Stravování je v Dánsku drahé. Je třeba počítat s tím, že co ceny u nás, to v Dánsku to samé za DKK (1 DKK je cca 4,50 CZK (09/2003)). Např. chléb kolem 20 DKK, pytlík bonbónů taky, voda 1,5l 14 DKK. Ovoce se počítá většinou na kusy, např. jedna bluma 3,9 DKK. Jídlo v restauracích od 50 DKK, výhodné jsou v Kodani restaurace s možností "všechno co sníš je v ceně". Ta je většinou stanovená na 49 nebo 59 DKK. Pozor na oblíbené černé pendreky - některé jsou slané a veeelmi nedobré.

Ubytování přes Dancenter se doporučuje vybrat co nejdříve, mnoho domů je zablokovaných už rok předem. K dispozici jsou i zámky a další nestandardní ubytovací místa. Platí se záloha (20% částky) a měsíc před příjezdem zbytek. Na místě je třeba ještě zaplatit kauci na dům (20% částky), která je při odjezdu vrácena. V cenách není energie, účtuje se zvlášť. Z ČR nelze platit online, musí se mailnout do office a pak složit požadovanou částku na dánský účet v eurech.

Výlety jsou ideální do Odense, vodní zámek Egeskov Slot, Kodaň, Tivoli, Legoland, impozantní zámek Tranekaer Slot, ZOO, Aquarium kodaň. Vstupy stojí 70 až 130 DKK, studentské slevy většinou neplatí. Nejdražší je Legoland, 23 Euro. Zajímavá místa jsou označena speciální značkou u silnic, kytička s označením směru.

Gay life v dánsku a gay kluby:klik here pro velkou mapu (400kB)

Klubů je spousta, přes týden mají otevřeno jenom některé, diskotéky jsou od čtvrtka do neděle. Gay guide po Kodani se zobrazí po kliknutí na mapu vpravo (gif, cca 400kB)

Foto: Bodyia, Alca, Honza s Petrem

Dánská Expedice 2003 - komentáře

K článku není žádný komentář