004.cz

Gayové a lesbičky pochodovali Varšavou za práva menšin

Varšava 13. června (zpravodajka ČTK) - "Barevný pochod" gayů a lesbiček se dnes po poledni uskutečnil ve Varšavě za účasti stovek lidí. Homosexuálové z Polska i ze zahraničí chtěli poukázat na to, že v Polsku stále společnost není úplně tolerantní vůči menšinám. Tradiční průvod poprvé v historii neprovázela přísná bezpečnostní opatření, pravicoví radikálové totiž odvolali vlastní demonstrace před zahájením akce homosexuálů.

Podle policie šlo v průvodu asi 600 osob, organizátoři odhadli počet účastníků na 1000. Na bojovníky za práva menšin sice nakonec čekala před budovou dolní komory parlamentu (Sejmu) hrstka přívrženců ultrakatolického hnutí a několik radikálů, ale k žádným střetům nedošlo.

Heslem letošního pochodu bylo "40 let rovnosti, 20 let svobody" jako připomínka dvou významných výročí, která připadají na červen. Dvacet let uplynulo od prvních částečně svobodných voleb v Polsku, které vyhrála protikomunistická opozice, a zároveň je to 40 let od prvních veřejných masových protestů proti utlačování homosexuálů, které se uskutečnily v New Yorku.

Pomalovaní účastníci pochodu s barevnými vlajkami a transparenty prošli bez vážných incidentů centrem města. Náladu jim prý nezkazilo deštivé počasí ani občasné nadávky kolemjdoucích.

"Je fajn, že člověk může ve svobodné zemi svobodně vyjádřit svůj názor," řekl ČTK Wojciech Zieleniak, jenž přijel do Varšavy z jihopolských Katovic. Dodal, že homosexuálové žádají například možnost uzavírat zákonné svazky rovné manželství a větší toleranci, proto se pochody konají.

Ředitel Nadace rovnost Tomasz Bonczkowski řekl, že společnost pomalu začíná měnit své chování vůči gayům a lesbičkám, ale netolerance je stále běžná. "Proto jsou naše pochody potřebné," zdůraznil.

"Kdybychom se nebáli otevřeně přiznat sexuální orientaci, byly by tu dnes dva miliony lidí," uvedl Robert Biedroń z organizace Kampaň proti homofobii. Podle něj si lidi "naštěstí" stále více uvědomují, že se nemusí homosexuálů bát.

Pochod vyvolal v tradičně katolickém Polsku kontroverzní reakce. Většinou starší lidé si neodpustili nadávky na adresu jeho účastníků. Svůj nesouhlas s pochodem vyjádřilo i několik politiků. "Myslím si, že pochody jsou škodlivé. Není důvod k tomu, aby z vlastní sexuální odlišnosti někdo dělal něco výjimečného," řekl před začátkem manifestace poslanec vládní Občanské platformy Jaroslaw Gowin. "Neměly by se propagovat krajní názory," soudí poslanec Mariusz Blaszcak z konzervativní opoziční strany Právo a spravedlnost.

Odstup Poláků vůči gayům a lesbičkám je v zemi silně zakořeněn. Loňský průzkum institutu CBOS ukázal, že dvě třetiny obyvatel jsou proti manifestacím homosexuálů. Většina společnosti nechce, aby stát homosexuálům přiznal jakákoliv práva. Právní svazky gayů a lesbiček neuznává 78 procent dotazovaných.

Pochody homosexuálů se konaly také v jiných státech. V Římě se jej podle organizátorů zúčastnilo 200.000 lidí, v Chorvatsku zatkla čtyři extremisty, kteří chtěli tamní průvod atakovat.

Gayové a lesbičky pochodovali Varšavou za práva menšin - komentáře

Komentář ze dne: 23. 06. 2009 15:25:50     Reagovat
Autor: gibbering.folk (email) - neregistrovaný
Titulek: Jádro pudla
Já osobně mám tedy problém s tím, že lidi mě občas odsoudí na základě toho, co viděli v televizi - nějaký průvod všeho možného. Těžko zabedněnému člověku jakékoliv orientace a pohlaví vysvětlíte, že si jako lesbička opravdu neoblíkáte mužský věci. Oni si to spojí prostě s tím, co jim bedna/potažmo média předloží. A právě proto jsou mi takový pochody trnem v oku - podívejte se už jen na ten nadpis článku, zase tam dominujou GL, přestože to (předpokládám) není zdaleka jen o nich... Správně by se to asi mělo jmenovat Pochod zástupců méně běžných sexuálních identit a orientací. Ale zkuste takhle pojmenovat nějakou akci :-D :-D

Komentář ze dne: 16. 06. 2009 00:43:33     Reagovat
Autor: M. - neregistrovaný
Titulek: ????
Stale nechapem, ako si gayovia mozu mysliet, ze nejaky farebny pochod zvysi toleranciu v spolocnosti. Ja neviem, ci tento varsavsky pochod bol typicky Gay Pride Day, kde su polonahi ludia v roznych gycovych kostymoch. Kebyze som hetero, ktory nema rad gayov a vidim takyto pochod, tak na 100% to nezmeni moj nazor, ale prave naopak. Mozno sa mi skor zdvihne zaludok. Chcem tym povedat, ze taketo gycove pochody len vacsinovu spolocnost irituju a robia nam zle meno! Ja by som sa takeho pochodu NIKDY nezucastnil. Nemam potrebu davat na seba zenske saty alebo kozene oblecenie a predvadzat svoju sexualitu v uliciach.

Komentář ze dne: 18. 06. 2009 12:15:13     Reagovat
Autor: gibbering.folk (email) - neregistrovaný
Titulek: Re: ????
...vidime to dost podobne, viz muj komentař ke članku V Číně se koná historicky první festival homosexuálů....

Komentář ze dne: 18. 06. 2009 17:22:00     Reagovat
Autor: M. - neregistrovaný
Titulek: Re: Re: ????
Precital som si tvoj prispevok pod clankom o Cine a uplne sa s nim stotoznujem!

Komentář ze dne: 21. 06. 2009 00:17:07     Reagovat
Autor: aku - neregistrovaný
Titulek: Re: ????
Ja sem to nemusel az do doby, nez jsem si precetl tvuj prispevek.
Ted mi napada, ze takoveto akce jsou neskodne. Nikdo tim nikomu neublizuje. Kdo se na to nechce divat, nemusi. Je to jakasi oslava v pruvodu. Ja jsem neco podobnyho zazil jednou v Koelnu v Nemecku. Dal jsem si pivko, par klobasek a bylo mi dobre. Ty se mi ted jevis jako nekdo s problemem. Jako nejaky heterosexual muze mit problem s existenci homosexuality vubec, tak ja ted vnimam tebe a tvuj problem s nejakou gay parade.
Gay parade je neskodnym pruvodem, stejne jako love parade. A na tom kdyz se nekdo prevlikne do zenskych satu trebaze jen na chvili pro legraci nebo proste jen tak je spatnyho co? Ty mas proste problem ktery se vaze na nektere konzervativnejsi heterosexualy. Normalne uvazujici clovek s gay parade problem mit nemuze. To je tak nevinna vec, ze proti tomu nemuzu protestovat ani kdybych chtel.
A s tim prevlikanim se budes muset smirit. Krome homosexuality, heterosexuality existuje treba i transvetitizmus a transexualizmus. Nejsi tady sam.
Go go gay parade! A komu se to nelibi, tak tem ucastnikum gay parade muze tak maximalne neco polibit. Zamysli se nad sebou.
A kdyz se najde nejaky zamindrakovany heterosexualek kteremu se nelibi homosexualita, bisexualita a jine.. pak ani on se nelibi me. To je takrka vzdycky tak. Byvaji to lide, kterym bych nepodal z faktickych duvodu ani ruku. A to je smerodatne.

Komentář ze dne: 21. 06. 2009 02:53:27     Reagovat
Autor: M. - neregistrovaný
Titulek: Re: Re: ????
Takze v bodoch:
1) Na tieto pochody sa nepozeram, lebo sa mi hnusia (sorry za tvrde slova).
2) Ja tieto pochody nechcem zakazovat. Len som vyjadril svoj nazor, ze by som sa v zivote nicoho takeho nezucastnil, ani nemam potrebu sa na to pozerat!
3) Podla teba su neskodne, podla mna su skodne v tom, ze KRIVIA OBRAZ o homosexualoch u heterosexualov! Ja som normalny gay chlap a nemam potrebu sa obliekat do latexu a rozneho ruzoveho peria a tancovat na verejnosti, kde ma ocumuju ludia! TO VOBEC NEZODPOVEDA REALITE O GAYOCH!
4) Nikomu to sice neublizuje fyzicky, ale ublizuje to menu gayov. Mna osobne unavuje ten stereotypny pohlad na gayov, ze su to zzensteli chlapi, co nosia latex (a popripade pouzivaju make-up)! Ked sa niekto nezainteresovany pozrie na Gay Pride Day, tak aky nazor si asi vytvori?????
5) Inak, skus sa prosim zamysliet, kym vyprodukujes dalsie vety o tom, ze mam nejaky problem s pochodmi: predstav si nejaku skupinu, ktora dlheeee roky zila v ilegalite a zrazu sa zmeni spolocenska situacia a tito ludia budu robit pochody, kde budu nosit zenske saty a robit kopu inych veci. Nikdy si o tych ludoch doteraz nevedel a teraz o nich budes pocut v mediach, ze sa prezliekaju do zenskych siat a robia pochody! Predstav si nejaku babku, ktora nikdy o gayoch nepocula az v poslednych desatrociach a vzdy to bolo v kontexte extravagantnosti, plus zabery v TV a casopisoch. Odkial sa ma dozvediet, ze gayovia su bezni ludia? Ja viem co si povies: nemala by byt povrchna a mala by sa viac zaujimat. OMYL! Ty sa tiez zaujimas o vsetky mensiny na svete? POCHYBUJEM!
Preto opakujem svoj nazor: GAY PRIDE DAYS VYTVARAJU POKRIVENY OBRAZ NA HOMOSEXUALITU!

Komentář ze dne: 22. 06. 2009 05:23:57     Reagovat
Autor: odpo.: - neregistrovaný
Titulek: Re: Re: Re: ????
Sorry, ale nesouhlasim s tebou. To je normalni. Nemusime spolu souhlasit.
Do zenskych satu se prevlekaji transvetitni lide a to hlavne kvuli show. Transvestitni divky se zase rady prevlekaji do muzskych satu.
Ale gay parade se netyka jen homosexualu, ale i jinych napr. bisexualu, transvestitu a transexualu. Transvetitizmus je neco mezi homosexualitou a transexualitou. Transexualita uz je o zmene pohlavi a vzhledu. Proto jsou tam i takto obleceni lide.
Heterosexualove si mam pocit radi delaji legraci z homosexualu prave tim o cem mluvis. Tj.: prevlekaji se do zenskych satu.. atd. atd. Nevim, jestli ten heterosexual o kterym ty mluvis (protoze vsichni nejsou stejni) by zmenil nazor na homosexualy, pokud by gay parade neexistovala. Asi ne.
A podtrzeno, secteno, neni problem homosexualu, ze nekdo nedokaze NEBO NECHCE rozlisit rozdily mezi homosexualitou, transvetitou, transexualitou, nebo bisexualitou. Clovek je tvor, ktery se dokaze vzdelavat, dokaze chapat a ucit se novym vecem a poznatkum. Pokud mas pocit, ze nejaky heterosexual nechape, nebo nerozumi temto jednoduchym rozdilum, pak mas spoustu prilezitosti kde to temto lidem muzes vysvetlit.
Gay parade proste neni jenom o gayich a lesbickach a jeste dlouho ani nebude. Jestli jsi dostatecne chapava bytost, tak prijdes i na to proc. To uz ti vysvetlovat nebudu.

Komentář ze dne: 21. 06. 2009 00:26:52     Reagovat
Autor: aku - neregistrovaný
Titulek: Re: ????
a PS: do zenksych satu se nerpevlikam. Necitim tu potrebu a presto mi nevadi kdyz to dela nekdo jiny. Kdyby mi tahle vec vadila, povazoval bych to prinejmensim za divne. Existuje xxx veci ktere mi opodstatnene vadi, tahle mezi ne ale nepatri.
Na takovych party jsou ale k videni i muzi v latexu, letaher obleceni, Masters apod. ..
Ja to povazuji za neskodny showbiz pokud jde o ty pruvody. To jsou neskodne akce. Nikdo nikoho nenuti se na to divat kdyz nema zajem. Pokud se na to divas, tak si potom nestezuj. Tyhle veci se lidi museji naucit respektovat. A kdyz ti to nepujde, tak alespon neotravuj ty, kteri se na tom podileji ju?



pravidla pro veřejnost odkazy rubriky posledních 100 komentářů
© 2001 - 2026 Code004 / | ISSN 1214-4452 | Inzerujte na 004.cz | Powered by phpRS | 0% AI